MEBLARSTWO PRZODUJE W POLSKIM BIZNESIE

O firmie » Aktualności » MEBLARSTWO PRZODUJE W POLSKIM BIZNESIE

2016-02-14 16:16

Jesteśmy czwartą potęgą świata

Niewiele jest rodzimych, polskich branży, które po zmianach ustrojowych państwa rozwinęły się taką dynamiką, jak przemysł meblarski. Rozmach tej progresji opisuje styczniowy numer miesięcznika biznesowego „Forbes”, stawiając polskie firmy na czele największych w świecie eksporterów mebli.

Według magazynu „Forbes” w 2015 r. polscy meblarze byli czwartym eksporterem mebli na świecie, a wyprzedzają nas tylko Chińczycy, Niemcy i Włosi. Polacy za granicami sprzedają dzisiaj meble na poziomie 8 mld euro. Nasze produkty zbywamy na całym globie, głównie jednak w Europie.

 

Od zera do mocarstwa

Każdy Polak, który pamięta lata 80. zeszłego stulecia, wie jak ubogi był nasz rynek meblarski. Podziw więc musi budzić fakt, że w ciągu dwudziestu pięciu lat przemysł ten rozwinął się u nas jak żaden inny i to w oparciu o polskie przedsiębiorstwa. Do największych współczesnych tuzów tej branży należą m.in.: Forte, Nowy Styl, Paged, Com40 czy VOX. I chyba najlepiej dynamikę tego rozwoju ilustruje przebieg rozkwitu pierwszego z wymienionych przedsiębiorstw – Forte: „Gdy blisko dwadzieścia lat temu debiutował na Giełdzie, przychody Forte sięgały 350 mln zł, tymczasem rok 2010 firma zakończyła ze sprzedażą na poziomie 470 mln zł. W gruncie rzeczy Forte przyspieszyło w ciągu ostatnich kilku lat – w 2015 roku osiągając wynik na poziomie 940 mln zł”. Dodajmy, że giełdowa wartość spółki w ciągu ostatnich trzech lat wzrosła z 250 mln zł do 1,3 mld zł!

 

Umiemy wykorzystywać okazje

Sukces polskiego meblarstwa opiera się właśnie na eksporcie i trzeba zauważyć, że wychodzenie poza rynek krajowy stało się jego miarą. Polacy przy tym nie tylko nie stracili na kryzysie z roku 2008, ale wprost przeciwnie – wykorzystali szanse, przejmując każdą lukę w rynku, w tym spory jej procent po upadku meblarskiego giganta, niemieckiego Schiedera. Nasi meblarze umiejętnie rozbudowują rynki dystrybucji na całym świecie, a jakość i ceny naszych produktów konkurują na nim znakomicie.

 

Nowe wyzwania

Według menadżerów polskich firm meblarskich panuje przekonanie o konieczności nowego spojrzenia na biznes, w którym nasze przedsiębiorstwa muszą stać się firmami europejskimi, przy tym „sprawą zasadniczą, która zdecyduje o sukcesie, nie jest to, kto zrobi bardziej designerskie meble, ale jak poukłada sobie biznes. - Trzeba wyjść z ograniczonego sposobu myślenia, gdzie podstawową sprawą jest to, czy dopilnuje się procesu produkcyjnego na rzecz zleceniobiorcy. Jeśli chcesz być w Europie, musisz działa jak europejska firma – mówi właściciel Forte, Maciej Formowicz, przekonując, że trzeba budować własną markę i własną sieć dystrybucji, tak aby stać się równorzędnym konkurentem dla firm zagranicznych”.

Budowanie własnej sieci dystrybucji jest z pewnością podstawowym zadaniem polskich przedsiębiorstw. W chwili obecnej nasi meblarze produkują jednak głównie dla kogoś, tymczasem budowanie własnej marki to także tworzenie olbrzymiego kapitału. Dlatego najwięksi nasi producenci stają się powoli także cenionymi projektantami, zatrudniając designerów polskich, ale też z Włoch, Niemiec, czy Anglii.

 

„Ultra Plus” na tle polskiego meblarstwa

Mówiąc skromnie, nasze „Ultra Plus” w porównaniu do Forte lub Nowego Stylu, to przedsiębiorstwo niewielkie, ale dynamika naszego rozwoju jest potężna i doskonale ilustruje ogólną opinię „Forbes” o polskim meblarstwie.

Najlepszym tego przykładem jest fakt, że obroty „Ultra Plus” zaledwie w przestrzeni lat 2014 – 2015 wzrosły o 50%!

Tak dobre wyniki są efektem naszego myślenia, myślenia zbieżnego z koncepcjami menadżerów największych polskich przedsiębiorstw tej branży: skrupulatnie budujemy sieć dystrybucji, już dzisiaj nie ograniczając się wyłącznie do Europy, ale zdobywając rynki afrykańskie i amerykańskie. Doskonale rozumiemy wymagania współczesnej gospodarki i odpowiadamy na nie w dobrze przemyślany i zorganizowany sposób.

Najważniejsze jednak jest dla nas zaufanie Państwa – naszych Klientów, bo to dzięki Wam, współpracy z Wami i Waszemu przekonaniu do nas i naszych produktów rozkwitamy tak intensywnie. Bardzo dziękujemy!

 

Umieszczone powyżej cytaty zaczerpnięte zostały z artykułu „Polscy meblarze urządzają Europę” Filipa Kowalika, opublikowanego w „Forbes” 01/16.